Of je nu werkt voor een grote internationale organisatie of bij de slager op de hoek, iedereen heeft inmiddels last van de krapte op de arbeidsmarkt. Het werk wordt gedaan door te weinig mensen waardoor de werkdruk oploopt. Dit kan leiden tot ontevreden medewerkers en nog veel erger, uitstroom of uitval van medewerkers.
Hoe kunnen we dit voorkomen?
Extra medewerkers zijn momenteel niet de oplossing, want deze zijn niet voorhanden vanwege de arbeidsmarktkrapte. De snelst oplossing is dan efficiënter werken. Geef de medewerkers de ruimte om hun werkprocessen te onderzoeken en te verbeteren. Klinkt simpel, en dat is het ook.
Doorbreek oude patronen
Er zijn veel stappen in het werkproces geslopen die gewoon zijn ontstaan. Als je vraagt waarom mensen iets doen, is vaak het antwoord: ‘zo stond het in de werkinstructie’ of ‘zo heb ik het van mijn collega doorgekregen’. Maar de echte reden weet niemand meer.
Kijk daarom eens kritisch naar jouw werkproces, en niet alleen het werkproces van jouw team maar ook daarbuiten, van de gehele organisatie. Bekijk de hele keten! Inefficiënt werken ontstaat in de overgangen van het ene team naar het andere team.
Breng teams samen en luister
Medewerkers hebben vaak niet in de gaten wat de ander doet. Werk wordt verkeerd aangeleverd, waardoor irritatie ontstaat. Je merkt dat zodra mensen van elkaar weten waarom ze iets doen, de angel er al uit gaat.
Hoe verbeter je het proces?
Het uitgangspunt zijn: wat wil de klant. Vervolgens stel je je de vraag wat jij daarvoor doet. Processen die niet bijdragen aan wat de klant wil, kun je vaak schrappen.
De rol van HR
Het samenbrengen van mensen, zorgen dat ze naar elkaar luisteren en het proces in kaart brengen – is iets wat HR kan faciliteren. Maak als HR-afdeling hier tijd voor, zorg dat je weet hoe je dit moet doen en hoe je overbodige stappen in het proces kunt signaleren. Als HR-afdeling heb je zo direct invloed op de werkdruk en -plezier.
Bron: PW-Net