Het Curriculum Future is in opkomst

Het curriculum future

Binnen recruitment is het cv een vast uitgangspunt, en dit al heel lang. Onlangs las ik een artikel die mij erg intrigeerde, namelijk de introductie van het curriculum future.

Van verleden naar heden en toekomst

Het  ‘oude’ denken is voorbij, waar werknemers een middel zijn om een bedrijfsdoel te bereiken en de krapte op de arbeidsmarkt groter is dan ooit. Wil je talent werven én behouden, dan zul je in moeten spelen op de behoefte van de kandidaten. En terecht, denk ik. De traditionele werving op basis van een cv en (standaard) motivatie past niet meer bij de tijdsgeest. Tegenwoordig zijn werkgeluk, van betekenis zijn en een bijdrage leveren aan de wereld of het welzijn van een ander belangrijk. Iets wat in de werving en selectie aan de orde van de dag is. Wat iemand in het verleden heeft gedaan is interessant, wat iemand in de toekomst wil doen, bijdragen, ontwikkelen is misschien wel veel interessanter.

De bedrijfscultuur, waarden visie en missie wordt voor kandidaten steeds belangrijker.

Deze verschuiving van waarden op de werkvloer heeft op het vakgebied van recruitment een (positieve) impact. Zowel vanuit de opdrachtgeverskant als ook vanuit de kandidaten. Is er een match op de cultuur, de competenties en talenten van de kandidaat, de persoonlijkheid en ontwikkeling die een organisatie kan en wil bieden?

Dan is de kans groot dat een match sneller én beter gemaakt kan worden. Kennis kun je (aan)leren, vaardigheden kun je ontwikkelen; talenten heb je, of niet. Het zijn allemaal kleine veranderingen binnen ons werkend leven die uiteindelijk samen verantwoordelijk zijn voor een grote verschuiving.

Vooruit kijken

Een andere verandering die ik voorbij zie komen is dat organisaties het steeds belangrijker vinden om vooruit te kijken, een korte en lange termijn strategie te hebben. Achteruit kijken voegt nu niet zoveel meer toe. Toch zien wij dit bij de werving van kandidaten nog (te) weinig. Tot nu toe is het cv het bekendste selectiemiddel tijdens een sollicitatieprocedure. Maar op het cv vind je vooral zaken uit iemands verleden: basisgegevens, opgedane werkervaring, relevante opleiding(en) en actuele competenties en vaardigheden.

Waarom zouden we in plaats van een cv, of complementair hieraan, geen ‘curriculum future’ vragen?

Met het cv wordt zelden naar de toekomst gekeken. Kandidaten schrijven er niet op hoe ze zichzelf en hun talenten willen ontwikkelen, welke concrete ondersteuning ze daarbij nodig hebben en hoe deze ontwikkeling waarde toevoegt voor de werkgever. Hoe waardevol kan het zijn om een curriculum future vragen, als tool, die kandidaten helpt om hun toekomstambities kenbaar en concreet te maken? Daarnaast direct ook een mooi uitgangspunt voor het gesprek.

Concrete blik op de toekomst

Zo’n curriculum future kan een concrete blik bieden op de toekomst. Organisaties kunnen zo beter ontdekken wat kandidaten komen halen en brengen. Zo kunnen wensen, ambities en de  organisatiedoelstellingen / ontwikkelingen vrij snel gematcht worden (of niet).

Wij voeren veel gesprekken met professionals. Vaak blijkt dat zij vertrekken bij hun werkgever omdat zij een toekomstperspectief missen. De wensen, ambities en soms zelfs dromen kunnen niet waargemaakt worden waardoor ze elders gaan kijken. Van werkgevers krijgen wij vaak terug dat zij deze plannen en wensen van de professional al die tijd hebben gemist.

Bredere ontwikkeling

Wij gaan in de nabije toekomst hierover in gesprek met onze kandidaten én opdrachtgevers. Zien zij de toegevoegde waarde van het curriculum future die wij zien?

Door niet alleen te kijken naar en te spreken over wat iemand ooit heeft gedaan, maar het juist te hebben over wat een kandidaat belangrijk vindt in zijn/haar vervolgstap, welke toekomstambities onze opdrachtgevers hebben, kunnen wij onze matches nog beter afstemmen op persoonlijkheid, ambities en de bedrijfscultuur. Met betere matches tot gevolg.

Het is cruciaal dat de ambitie van het bedrijf én die van een kandidaat met elkaar matchen.

Zet het in de vacature

Daarmee worden de bedrijfsambities en bedrijfscultuur niet alleen iets wat je uitdraagt tijdens de onboarding, maar neem je het al actief mee tijdens het sollicitatieproces. Hoe onderscheidend is het als je al in de vacaturetekst opneemt dat je voortaan met een curriculum future werkt en welk voordeel dit heeft voor de kandidaat.

Vermeld in de vacature de ambities van het bedrijf, de kernwaarden, drijfveren en cultuur. Vraag vervolgens de kandidaat hoe hij/zij de aansluiting hierop ziet en welke rol hij/zij hierin kan/wil pakken.

Je kunt hierbij bijvoorbeeld de volgende vragen voorleggen:

  1. Wat is jouw rol binnen de ambitie die wij als bedrijf hebben?
  2. Over welke competenties/talenten beschik je al om die rol op je te nemen? En welke aanvullende vaardigheden/competenties kan je nog ontwikkelen?
  3. Wat heb je nodig om deze te ontwikkelen?
  4. Wat is de rol van de organisatie om deze ontwikkeling te faciliteren?
  5. Welke verantwoordelijkheden neem jij om deze ontwikkeling te faciliteren?

 

Door meer over de toekomst te praten, bied je kandidaten perspectief.

Ik kan mij voorstellen dat het lastig is om de focus in een gesprek te draaien van cv naar cf. Het kan helpen om hierbij een ervaren recruiter in te schakelen. Toevallig ken ik er wel een paar

Deze blog is geschreven door Coco Appels – 20-09-2021[/vc_column_text][/vc_column]

[/vc_row]

Hoe kunnen we je helpen?

Inschrijven Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden? Gebruik dan onderstaand formulier om u in te schrijven voor onze nieuwsbrief.

We houden je gegevens privé en zullen deze niet delen met derden. Lees ons privacybeleid voor meer informatie.